Broadcasts to Zimbabwe in the news.

Posted: 28 Aug 2010   Print   Send a link
The Skills Portal, 25 August 2010: "Prof Lizette Rabe, Head of the Journalism Department of Stellenbosch University (SU) [South Africa], says many African journalists who believe in a free and independent media face regular persecution at the hands of state authorities. SU has launched a new initiative, MEDIAFRIKA, which is designed to produce well-trained, professional media workers who can report impartially on important issues and tell Africa’s story. ... One of the Department’s students, John Masuku, a Zimbabwean journalist and executive director of the independent radio station, Voice of the People (VOP), has had first-hand experience of the persecution of media workers. VOP is based in Harare and broadcasts on short wave via a relay station of Radio Netherlands in Madagascar. Radio VOP was established in 2000 as an independent source of news for Zimbabweans in the run-up to that year’s parliamentary elections."

The Times (Johannesburg), 25 August 2010, Moses Mudzwiti: "Zimbabwean President Robert Mugabe struck a raw nerve yesterday when he refused to declare the struggle veteran, union leader and MDC stalwart Gibson Sibanda, who died on Tuesday, a national hero. ... Callers to privately owned Studio7 radio, broadcast from the US by Voice of America, were scathing in their criticism of Mugabe's decision." -- Radio stations intended for Zimbabwean audiences but not owned by the Zimbabwean government, and thus, necessarily, for now, located outside of Zimbabwe, are referred to by some Zimbabweans as "privately owned." VOA is, of course, not privately owned.