From www.kimandrewelliott.com

Al Jazeera will buy Sarajevo radio and television channel (updated).

Posted: 02 Apr 2010

"International television network Al Jazeera will buy Sarajevo-based broadcaster Studio 99 with a view to establishing a regional center for the Balkans in the Bosnian capital. Al Jazeera will take over the radio and television channel from the Sarajevo city government, which acquired it several months ago under a plan to establish a public broadcaster for the city. ... Studio 99 was established as a private radio station in 1992 and gained recognition for promoting the values of multi ethnicity and multiculturalism during the country’s 1992-95 war. It started television broadcasting in 1994. Over the years it has won support from many international organisations, but after international funding dried up in late 1990s, the channel failed to achieve financial sustainability. It was taken over by the Sarajevo government last year in a move which was widely criticized by Bosnian media, which accused city authorities of wanting to turn the failed broadcaster into their mouthpiece." BalkanInsight.com, 30 March 2010.
     Update: "RFE/RL's Balkan Service has confirmed that talks are under way about the sale of the Sarajevo-based broadcaster to the Al-Jazeera satellite network. City officials involved in those talks say they expect a final agreement to be reached early this month. ... However, the possible sale is complicated by an on-going lawsuit against Adil Kulenovic -- the managing director of Studio 99's parent company, PEP. Al-Jazeera's office in Doha has declined to comment on the lawsuit or the ongoing negotiations. It also would not comment on Sarajevo Mayor Behmen's claim early this week that the acquisition of Studio 99 is part of Al-Jazeera's strategy to establish a regional news center in the capital of Bosnia-Herzegovina. Studio 99 was set up in early 1992, just before the start of the 1992-1995 Bosnian war, by about a dozen journalists in Sarajevo. A former affiliate of RFE/RL, the station was widely praised during the war for broadcasting content that promoted tolerance and multiculturalism." Dzenana Halimovic, RFE/RL, 2 April 2010. See also RFE/RL, 2 April 2010.

Copyright 2006–2019 Kim Andrew Elliott.