Publisher of Miami Herald resigns over Radio/TV Martí payment flap.

Posted: 04 Oct 2006   Print   Send a link
"While I still believe that the acceptance of such payments by the nine journalists was a breach of widely accepted principles of journalistic ethics that violated the trust of our readers, our policies prohibiting such behavior may have been ambiguously communicated, inconsistently applied and widely misunderstood over many years in the El Nuevo Herald newsroom." "Amnesty" granted to three reporters dismissed for taking payments from Radio/TV Martí. Miami Herald, 3 October 2006. Actually, Jesús Díaz Jr. resigned two weeks ago about a Carl Hiaasen column about the Radio/TV Martí controversy. Miami Herald, 4 October 2006. "The editors of The Miami Herald and El Nuevo Herald disagree over whether reporters should appear on U.S. government programs aired in Cuba." Miami Herald, 3 October 2006. Letters from readers. Miami Herald, 4 October 2006. New publisher David Landsberg says "it would be 'absolutely out of bounds' for journalists to accept payment from Radio or TV Martí. Reporters must discuss with their supervisors the possibility of any nonpaid participation in Martí programs." New York Times, 4 October 2006. "At the end of the day, I think everyone agrees that working for money for TV and Radio Martí when you're an independent journalist is not the right thing to do." AP, 3 October 2006. BBC News describes Radio/TV Martí as "a US government broadcaster that aims to undermine Cuba's communist government." BBC News, 4 October 2006. "As long as editors are informed and the proper disclosures are made, what's wrong with journalists contracting for U.S. government broadcasters? Are these same journalists prohibited from contracting for the BBC?" Stephen Spruell, National Review Media Blog, 3 October 2006. Meanwhile, in Zimbabwe, journalist Nunurai Jena is under police investigation "on allegations of stringing for the US government-funded Voice of America." AFP, 4 October 2006.