Changes in China's "communications concepts" do not yet include a two-way information flow.

Posted: 03 Jan 2013   Print   Send a link
China Radio International, 1 Jan 2013, Wang Gengnian, Director-General of CRI, New Year speech to CRI listeners: "In 2012, our efforts were mainly focused on increasing the capacity of international communication. We made large changes in our communication concepts, reformed our working mechanism and improved our media awareness and service. We spared no efforts to promote the development of overseas media outlets. Not only have we established stations overseas, we also strive to localize our radio content according to our audiences' demands and to cater to their taste and style. Also, we spared no efforts to modernize and diversify the forms of media in order to provide better and more convenient information service. Of course, all our efforts can be reflected on the improvements of the programs, through listener surveys and on the answers and responses to the questions from our audiences."

China Radio International, 31 Dec 2012, Chinese President Hu Jintao: "I'm delighted to extend New Year wishes via China Radio International, China National Radio and China Central Television, to Chinese of all ethnic groups, to compatriots in the Hong Kong Special Administrative Region, the Macao Special Administrative Region and Taiwan, to overseas Chinese and to friends all over the world!"

China Media Project, 3 Jan 2013, David Bandurski: "The big breaking media story in China today concerns the 'New Year’s Greeting' (新年献词) at Guangdong’s Southern Weekly, a newspaper with a longstanding reputation for harder-hitting journalism. According to accounts on Sina Weibo and Tencent Weibo, Southern Weekly‘s 'greeting,' an annual tradition with notable precedents (including Chang Ping‘s 1999 letter, which is being actively shared today), was censored directly by propaganda officials without the knowledge or consent of editors. We have not yet independently confirmed how the changes to the 'New Year’s Greeting' as Southern Weekly occurred. But if the internal chatter among Chinese journalists is accurate, this direct interference by propaganda leaders is indeed unprecedented."

VOA News, 1 Jan 2013: "China has forced the departure of a New York Times journalist after failing to renew his visa, prompting fresh accusations that Beijing is retaliating against foreign media because of coverage critical of the Communist Party. The Times says correspondent Chris Buckley 'was forced to leave mainland China' Monday after authorities declined to issue him a visa for 2013 by year's end, despite 'numerous requests' by the U.S. paper. The paper also says its new Beijing bureau chief Philip P. Pan, who applied for a visa in March, has yet to be accredited. It said the visa and credential process normally takes only weeks or a couple months. ... Beijing blocked both the Chinese and English websites of the Times in October, after the paper published a blockbuster story detailing the massive alleged wealth of the family of Prime Minister Wen Jiabao. Just months earlier, China responded similarly to the reporting of Bloomberg News, which published an investigation into the riches of the Communist Party's new leader, Xi Jinping. ... In May, Al-Jazeera journalist Melissa Chan, who had reported on China's network of extralegal detention centers, was forced to leave the country after the Chinese government failed to renew her credentials."