Cuban-based producer of TV Martí program remains in detention (updated: released).

Posted: 29 Nov 2012   Print   Send a link
Broadcasting Board of Governors press release, 14 Nov 2012: "Antonio Rodiles, the Cuba-based independent producer of the Emmy-nominated TV Martí program Estado de SATS, remains in custody a week after he was arrested while seeking information about two other jailed Cuban dissidents. Rodiles was one of 27 dissidents who were arrested by Cuban authorities last week. ... Rodiles was arrested on Nov. 7 when he and six others went to the Ministry of the Interior in Havana to ask about the status of two independent attorneys, Yaremis Flores and Veizant Boloy, who had been arrested earlier in the day. ... Estado de SATS is a weekly program made in Cuba, with wrap-around segments produced in Miami, that tackles the realities and challenges faced by Cubans." See also BBG press release, 8 Nov 2012.

Update: Broadcasting Board of Governors press release, 27 Nov 2012: "After 19 days in a Cuban jail, Antonio Rodiles, the Cuba-based independent producer of the Emmy-nominated TV Martí program Estado de SATS, is a free man. Charges of 'resisting authority' were dropped after the prominent opposition leader paid a nominal fine on Nov. 26. ... 'We are happy about the release of Mr. Rodiles and we look forward to the day when he and others like him can express themselves freely without fear of persecution,' said Carlos García-Pérez, director of the Office of Cuba Broadcasting."

Havana Times, 27 Nov 2012, Dmitri Prieto: "I don’t think that Radio Marti — basically a service of the US government — is the ideal way to promote any positive 'change' in Cuba. We’re in another era. Still, I ask those at Radio Marti not to spend the money of US taxpayers on trying to establish contact with me. The Cuban left has its own media for expressing itself and doesn’t need their 'services.' I should add that I don’t think the name of that station fits. Jose Marti was against imperialism and in favor of a system of democratic self-government rather than the system that helped to install a US-backed military administration in Cuba during the 1898-1902 occupation."