Intelsat joins Eutelsat in removing Iranian TV channels.

Posted: 28 Oct 2012   Print   Send a link
AFP, 26 Oct 2012: "International satellite services provider Intelsat has blocked Iran's official broadcast channels in Europe, a company spokesman said Thursday. But it would not confirm or deny an Iranian report that it did so at the order of the US government. ... The channels that were shut down included Sahar, Jam-e-Jam, Islamic Republic of Iran News Network and al-Kowsar, said Press TV, a unit of IRIB. Press TV said it was not among the channels removed."

European Broadcasting Union press release, 22 Oct 2012: "The European Broadcasting Union (EBU) has described recent interruptions to news delivered by satellite into parts of the Middle East as 'an attack on media independence.' The targeted jamming cut off radio and television content by broadcasters including the BBC, France 24, Deutsche Welle and the Voice of America. European satellite operator Eutelsat reports that the 'deliberate and intermittent interference,' originated from Syria and Iran. ... The most recent episode may link to a Eutelsat decision to stop carrying 19 Iranian channels operated by Iran's state media organization, Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). Eutelsat said it had taken Iranian state television and radio channels off air to comply with tougher EU sanctions on the Islamic state."

International Telecommunications Union, 26 Oct 2012: "ITU is extremely concerned and alarmed to witness a continuing situation in which satellites operating in accordance with the Radio Regulations and duly recorded in the ITU Master International Frequency Register (MIFR) are the targets of harmful interference. The attention of the Radio Regulations Board (RRB) and of recent World Radio Conferences has been called to such issues, and WRC-12 confirmed that any transmission which has the intent to cause harmful interference to stations of other administrations is an infringement of the ITU Constitution, Convention or Radio Regulations, and, that any station operating in the territory of an administration is under the authority of that administration, even if the station is not authorized."

Broadcasting Board of Governors press release, 19 Oct 2012: "Major US and European broadcasters are charging that deliberate electronic interference, known as jamming, that has intermittently disrupted satellite signals across Europe and the Middle East since the start of this week is emanating from Syria. The jamming has hit satellites operated by Eutelsat, a European satellite operator, affecting TV and radio programs reaching millions of households. The Paris-based Eutelsat confirmed that the disruptive signals originate from Syria. ... The Broadcasting Board of Governors, which oversees Voice of America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and other U.S.-funded international broadcasters, said signals to a number of countries, ranging from Iran to Iraq to Ukraine, lost audio and video. Other members of the DG5 – Audiovisuel Extérieur de la France – France 24, British Broadcasting Corporation, Germany’s Deutsche Welle (DW), Radio Netherlands Worldwide – also suffered from interference, and joined in protesting."

Strategy Page, 25 Oct 2012: "Then there is the increasing number of incidents of space satellites being 'hacked'. It turned out that this was actually just an increase in the number of satellites up there and the number of ground stations broadcasting information up into the sky. Most of these 'hacks' are just satellite signals interfering with one another. ... All this usually has a large element of human error mixed in. But the recent problems with signals directed at Iran and Syria appear to be jamming. But all this accidental jamming only demonstrates how easy it is to do it on purpose, and there have been several examples of that."

See previous posts on 19 Oct, 18 Oct, and another on 18 Oct 2012.